Toimitusjohtajamme Klaus Kianen kertoo terveisissään LapIT:n vuoden 2024 menneistä ja tulevista toimista.

Toimitusjohtajan terveiset: Katsaus vuoden 2024 ensimmäiseen puoliskoon ja tulevaan syksyyn

2.9.2024
Blogitekstit

Kevät 2024 jatkui työntäyteisenä. Päivittäisessä palvelutuotannossa käsittelimme keskimäärin 8000 työpyyntöä kuukaudessa, mahdollistaen sujuvan ICT-arjen Pohjois-Suomen kunta-, kuntayhtymä- ja hyvinvointialueasiakkaillemme. Asiakkaidemme omistamana yhtiönä tahtotilamme on onnistua tehtävässämme mahdollisimman hyvin, minkä vuoksi mittaamme jokaisen palvelukohtaamisemme onnistumista palvelutasoissa ja asiakkaidemme käyttäjien tyytyväisyyttä palvelukohtaamisista. Alkuvuoden aikana palveluidemme käyttäjien antama NPS-luku oli 90, johon voimme olla erittäin tyytyväisiä. Palvelukohtaamisten lukumäärän ollessa suuri, epäonnistumisiakin mahtuu mukaan, ja näistä on tärkeä ottaa oppeja talteen toiminnan kehittämiseksi arjessa.

Päivittäisen palvelutuotannon rinnalla edistimme kevään aikana lukuisia asiakasprojekteja ja toimintamme kehittämiseen tähtääviä toimenpiteitä. Työmääriltään merkittävimpiä keväällä edistettyjä projekteja olivat uuden etäyhteysratkaisun korvaaminen asiakkaillemme, yhden konesaleistamme muutto uusiin tiloihin, Oulunkaaren kuntien palvelutuotannon siirron valmistelu, Lapin hyvinvointialueen uuden toimialueen suunnittelu, sekä henkilöstö- ja palkkahallinnon ratkaisun kilpailutus kunta-asiakkaillemme. Lisäksi edistimme asiakkaidemme kanssa useita tietojärjestelmien versiopäivityksiä ja käyttöönottoja sekä toteutimme palvelutuotantoteknologioiden elinkaaren mukaisia päivityksiä. Toimintamme kehittämiseksi otimme ensiaskeleita toimittajahallinnan edelleen kehittämiseksi osaksi toiminnanohjausjärjestelmäämme sekä toteutimme hankintayksikkönä lukuisia julkisia kilpailutuksia toimintamme laadun ja kustannustehokkuuden edistämiseksi.

Loppuvuoden aikana merkittävimpinä asiakasprojekteina jatkuvat Oulunkaaren kuntien palveluiden siirto LapIT:n tuotantoprosesseihin, Lapin hyvinvointialueen palveluiden siirto uudelle toimialueelle, Rovaniemen kaupungin käyttäjien siirto Microsoft-palveluiden piiriin sekä henkilöstö- ja palkkahallinnon ratkaisun kilpailuttaminen kunta-asiakkaillemme. Tavoitteenamme on projektien kautta tukea omistaja-asiakkaitamme saavuttamaan ICT:n avulla toiminnan laatu- ja kustannushyötyjä julkisen sektorin haastavassa taloustilanteessa.

Pohjoissuomalaisena yhtiönä tunnistamme alueellisen yhteistyön merkityksen palveluiden mahdollistamiseksi ja seuraamme kansallista inhouse-yhtiöitä koskevaa keskustelua intensiivisesti. Kesäkuun puolivälissä Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tekemä selvitys Suomen hallitusohjelman vaikutuksista inhouse-yhtiöihin korosti alueellisten yhtiöiden merkitystä harvaanasutuilla alueilla, erityisesti pienten ja keskisuurten kuntien ja hyvinvointialueiden palveluiden mahdollistamiseksi. Tämä merkitys tunnistetaan myös LapIT:n omistaja-asiakkaiden keskuudessa ja haluamme yhtiönä olla tuomassa alueellisten yhtiöiden näkökulmia kansalliseen valmistelutyöhön.

Jatketaan yhdessä pohjoisen Suomen julkisen sektorin elinvoimaisuuden ja hyvinvoinnin kehittämistä ICT:n tukemana. Hyvää syksyä toivottaen,

Klaus Kianen
toimitusjohtaja

Haluatko saada uutisistamme koosteen sähköpostiisi?

Tilaa uutiskirjeemme, niin lähetämme sinulle sähköpostiisi uusimmat uutisemme muutaman kerran vuodessa. Uutiskirje on tarkoitettu asiakkaillemme ja kaikille toiminnastamme kiinnostuneille.

Tilaa uutiskirjeemme täältä

Tutustu muihin uutisiimme ja blogiteksteihimme

Asiantuntijat palaverissa käymässä läpi projektin aikataulua.

22.8.2024

Blogitekstit

Arvonlisävero muuttuu 1.9.2024 alkaen

Lue lisää
LapIT asiantuntija etätöissä kannettavan äärellä ja kuulokkeet päässä.

26.8.2024

Blogitekstit

Palvelupyyntöihin liittyvät sähköpostit tulevat jatkossa LapIT Asiakaspalvelu -​nimellä

Lue lisää

5.6.2024

Uutiskirjeet

Uutiskirje 2/2024

Lue lisää
Asiantuntijat osallistumassa palaveriin etäyhteyksien lisäksi paikanpäältä kokoustilasta.

26.3.2024

Uutiskirjeet

Uutiskirje 1/2024

Lue lisää

22.12.2023

Blogitekstit

Miten Joulupukki pitää huolta tietoturvasta ja tietosuojasta?

Lue lisää

18.3.2024

Blogitekstit

LapIT Asiakasportaali uudistuu LapIT Itsepalveluportaaliksi keskiviikkona 20.3.2024

Lue lisää
Ilmakuva Utosjoen yltä taustalla näkyy Utajärvi

19.10.2023

Asiakaskokemukset

LapIT:n tutut yhteyshenkilöt saavat Utajärven kunnalta kiitosta

Lue lisää

11.9.2023

Asiakaskokemukset

Lapin hyvinvointialue arvostaa LapIT:n kanssa rakennettua yhteistyömallia

Lue lisää

3.11.2023

Asiakaskokemukset

Kemijärven kaupungille LapIT on tärkeä paikallinen toimija

Lue lisää
LapIT