Uusi Palvelunhallintatoimistomme parantaa palveluidemme laatua ja tehokkuutta

25.2.2025
Blogitekstit
Asiantuntijat osallistuvat läsnä ja etänä palaveriin, jossa käydään läpi projektin kulkua.

Helmikuun alussa 2025 toimintansa aloittanut Palvelunhallintatoimisto (Service Management Office, SMO) tuo selkeyttä ja johdonmukaisuutta LapIT:n palvelunhallintaan. Palvelunhallintatoimiston johtajana ja uutena LapIT:n johtoryhmän jäsenenä toimii Jari Rekilä. Rekilä on aiemmin toiminut LapIT:n Liiketoimintajärjestelmät -yksikön päällikkönä.

Tarvitsemme johdonmukaista palveluiden talouden ja rakenteiden hallintaa sekä tiivistä läsnäoloa asiakasrajapinnassa, jotta voimme vastata toimintaamme kohdistuviin muutostarpeisiin.

Jari Rekilä, Palvelunhallintatoimiston johtaja

”SMO varmistaa, että ICT-palvelut ovat laadukkaita, tehokkaita ja vastaavat asiakasorganisaatioiden tarpeisiin – nyt ja tulevaisuudessa” kiteyttää toimitusjohtajamme Klaus Kianen.

Palvelunhallintaan kohdistuvat odotukset ovat jatkuvasti kasvaneet. Tulevaisuudessa palvelunhallinnalta odotetaan entistä vahvempaa roolia erityisesti palvelukohtaisen kannattavuuden johtamisessa sekä palveluihin liittyvien toimittajien hallinnassa. Nämä tavoitteet ovat keskeinen osa LapIT:n viime keväänä vahvistettua strategiaa, ja niiden merkitys korostuu asiakkaidemme kiristyvässä taloustilanteessa.

“Tarvitsemme johdonmukaista palveluiden talouden ja rakenteiden hallintaa sekä tiivistä läsnäoloa asiakasrajapinnassa, jotta voimme vastata toimintaamme kohdistuviin muutostarpeisiin. toteaa Palvelunhallintatoimiston johtaja Jari Rekilä.

Yhdenmukaiset toimintamallit hyödyttävät kaikkia

Palvelunhallinnan haasteena monissa organisaatioissa on ollut toimintatapojen hajanaisuus. SMO luo selkeät perusprosessit ja yhteiset mittarit palveluiden laadun ja asiakastyytyväisyyden arviointiin.

“Kun puhumme asiakkaidemme kanssa samoilla käsitteillä ja mittaamme palveluita yhtenäisellä tavalla, pystymme kehittämään toimintaamme johdonmukaisesti. Tämä parantaa asiakaskokemusta ja tuo läpinäkyvyyttä palveluihimme”, kertoo Rekilä.

Yhteisten toimintamallien avulla pystymme myös reagoimaan nopeammin ongelmatilanteisiin. Esimerkiksi häiriöiden hallinta ja viankorjaus nopeutuvat, kun prosessit on suunniteltu systemaattisesti. Lisäksi toimittajanhallintaa kehitetään niin, että jokainen palveluntuottaja noudattaa samoja laatukriteerejä ja vastaa palvelusopimusten vaatimuksiin.

Mitä hyötyä SMO tuo asiakkaille?

Meille on tärkeää, että asiakkaamme saavat palveluita, jotka eivät ole vain teknisesti toimivia, vaan myös taloudellisesti kestäviä ja helposti hallittavia. SMO:n perustaminen antaa meille paremmat edellytykset tukea asiakkaitamme muuttuvassa toimintaympäristössä.

Klaus Kianen, toimitusjohtaja

Uuden toimintamallin avulla asiakkaat voivat odottaa:

Ennakoitavuutta ja luotettavuutta – Palvelut tuotetaan yhdenmukaisilla prosesseilla, mikä vähentää yllätyksiä ja parantaa palvelukokemusta.

Nopeampia ratkaisuja – Yhteisten käytäntöjen ansiosta häiriöiden hallinta ja muutosten käsittely nopeutuvat.

Läpinäkyvyyttä – Yhtenäiset mittarit ja raportointikäytännöt auttavat seuraamaan palveluiden laatua ja kehitystä.

Parempaa yhteistyötä – Asiakkaat, kumppanit ja henkilöstömme puhuvat samaa kieltä ja hyödyntävät yhteisiä toimintamalleja.

“Meille on tärkeää, että asiakkaamme saavat palveluita, jotka eivät ole vain teknisesti toimivia, vaan myös taloudellisesti kestäviä ja helposti hallittavia. SMO:n perustaminen antaa meille paremmat edellytykset tukea asiakkaitamme muuttuvassa toimintaympäristössä”, summaa Kianen.

Mitä seuraavaksi?

SMO:n perustaminen on merkittävä askel kohti tehokkaampaa ja johdonmukaisempaa palvelunhallintaa. Yksikön toiminta kehittyy jatkuvasti, ja tavoitteena on edelleen vahvistaa roolia palveluiden johtamisessa ja asiakasrajapinnassa.

Lähikuukausina SMO keskittyy uusien palvelumallien käyttöönottoon, prosessien kehittämiseen ja henkilöstön koulutukseen. Lisäksi asiakkaille tarjotaan entistä parempaa näkyvyyttä palveluiden tilaan ja kehitykseen.

Lisätietoa Palvelunhallintatoimiston (SMO) toiminnasta tarjoaa Jari Rekilä, etunimi.sukunimi@lapit.fi, 040 862 6279.

Tutustu muihin uutisiimme

LapIT asiantuntija etätöissä kannettavan äärellä ja kuulokkeet päässä.

20.2.2025

Blogitekstit

Palautekampanja: Auta meitä kehittämään toimintaamme ja osallistu arvontaan

Lue lisää
LapIT asiantuntija kuulokkeet päässä, ratkaisemassa asiakkaan ongelmaan etäyhteyden avulla.

17.2.2025

Blogitekstit

Etälähituki nopeuttaa palvelua

Lue lisää
30 henkilöä seisovat ryhmänä, kuva otettu ylhäältä

13.2.2025

Blogitekstit

Vahvistimme kyberturvaosaamistamme KYHA25KI-harjoituksessa yhdessä Rovaniemen kaupungin kanssa

Lue lisää
LapIT:n logolla varustettu avainnauha.

5.2.2025

Tiedotteet

LapIT Oy:n kannanotto hankintalain muutosesitykseen

Lue lisää

28.1.2025

Blogitekstit, Uratarinat

Harjoittelu avasi Miikalle ovet oman alan tehtäviin opintojen oheen

Lue lisää
LapIT toimitusjohtaja Klaus Kianen ja Lapin ensi- ja turvakodin tiimivetäjä

20.12.2024

Blogitekstit

Yhdessä tukemassa paikallisesti tärkeää ja arvokasta työtä: LapIT:n joulutervehdyslahjoitus Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan ensi- ja turvakodeille

Lue lisää

Haluatko saada uutisistamme koosteen sähköpostiisi?

Tilaa uutiskirjeemme, niin lähetämme sinulle sähköpostiisi uusimmat uutisemme muutaman kerran vuodessa. Uutiskirje on tarkoitettu asiakkaillemme ja kaikille toiminnastamme kiinnostuneille.

Tilaa uutiskirjeemme täältä
LapIT