LapIT Oy:n kannanotto hankintalain muutosesitykseen

5.2.2025
Tiedotteet
LapIT:n logolla varustettu avainnauha.

LapIT Oy on antanut lausuntonsa Työ- ja elinkeinoministeriön valmistelemaan esitykseen hankintalain muuttamiseksi. Lausunto käsiteltiin LapIT:n hallituksessa ja julkaistiin Lausuntopalvelu.fi-palvelussa 24.1.2025. Lausunnossaan LapIT korostaa muutosehdotusten vaikutuksia erityisesti pieniin kuntiin ja harvaan asutuille alueille, joissa alueellinen yhteistyö ja ICT-palveluiden saatavuus sekä kustannustehokkuus ovat keskeisiä toiminnan jatkuvuuden ja huoltovarmuuden turvaamiseksi.

Sidosyksiköiden omistusrajan muutos haittaa erityisesti pienten kuntien toimintaa

LapIT suhtautuu kriittisesti ehdotukseen, joka asettaisi sidosyksiköiden vähimmäisomistusvaatimukseksi 10 prosenttia. Tämä vaatimus aiheuttaisi merkittäviä ja peruuttamattomia taloudellisia sekä toiminnallisia haittoja erityisesti Pohjois-Suomen pienille kunnille, sekä kuntien ja hyvinvointialueiden alueelliselle yhteistyölle tukipalveluiden järjestämiseksi. Pienten kuntien mahdollisuudet hyödyntää alueellista yhteistyötä heikkenisivät, mikä lisäisi ICT-palveluiden kustannuksia jopa 20–30 prosentilla. Lisäksi alueellinen osaajapula pahenisi, kun pienet kunnat jäisivät yhteistyörakenteiden ulkopuolelle.

Ehdotus vaarantaa kriittisen ICT-infrastruktuurin

LapIT:n tarjoamat palvelut varmistavat kuntien, hyvinvointialueiden ja muiden julkisten toimijoiden kriittisen ICT-infrastruktuurin ylläpidon. Esitetty vähimmäisomistusvaatimus heikentäisi palveluiden jatkuvuutta ja tietoturvaa erityisesti harvaan asutuilla alueilla, joilla markkinaehtoisten ratkaisujen saatavuus on rajallista. Pienet kunnat joutuisivat järjestämään palvelunsa itsenäisesti, mikä kasvattaisi hallinnollista taakkaa ja lisäisi riskejä.

Tarve huomioida pienten kuntien erityispiirteet

LapIT esittää, että hankintalakiin kirjataan poikkeuksia, jotka huomioivat harvaan asutut alueet ja pienet kunnat (alle 10 000 asukasta). Poikkeukset mahdollistaisivat sidosyksiköiden hyödyntämisen myös alle 10 prosentin omistusosuudella, mikä tukisi alueellista yhteistyötä ja julkisten palveluiden kustannustehokkuutta.

Markkinakartoituksen merkityksen korostaminen

LapIT pitää esityksen markkinakartoitusta koskevia uudistuksia pääosin perusteltuina. Yhtiö kuitenkin korostaa, että hankintojen valmistelussa on säilytettävä joustavuus, jotta hankintayksiköt voivat huomioida markkinatilanteet tapauskohtaisesti. Erityisesti suurten ICT-hankintojen osalta markkinakartoitusten vaatimukset tukevat parempaa ja tehokkaampaa hankintaprosessia.

Yhteenvetona LapIT painottaa, että esityksen vaikutukset on arvioitava huolellisesti erityisesti pieniin kuntiin ja harvaan asuttuihin alueisiin kohdistuvien taloudellisten ja toiminnallisten riskien osalta. Lisäksi lakiehdotusta tulee täydentää pienten kuntien erityistarpeet huomioivilla poikkeuksilla.

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM), joka vastaa lakiesityksen valmistelusta, toteaa Lausuntopalvelussa, että lausuntopalaute on olennainen osa hallituksen esityksen valmisteluun kuuluvaa vaikutusarviointia. Onkin erittäin tärkeää, että jokainen julkisen sektorin toimija sekä julkisella sektorilla palveluita tarjoava organisaatio osallistuu tähän merkittävään keskusteluun jättämällä oman lausuntonsa.

LapIT:n lausunto lakiesitykseen on luettavissa lausuntopalvelu.fi -verkkosivulla valitsemalla lausunnon antajista LapIT Oy.

Lisätietoja tarjoaa LapIT Oy:n toimitusjohtaja Klaus Kianen, 050 317 4259, klaus.kianen[at]lapit.fi

LapIT